Ještě
donedávna jsem si považoval za nejzbytečnější a nejméně si
života zasluhující stvoření různé druhy molů, jejichž larvy
požírají buď jídlo nebo oblečení. K jejich radosti se na první
místo během mé severoamerické vakace dostali naprosto zaslouženě
komáři. Pokud bych měl možnost vyhubit jeden jediný živočišný
druh, byli by ideálním kandidátem.
Oni
a volant byli na naší cestě, která vedla z Crestonu přes
Calgary, Alaska Highway s odbočkou do Dawson City na Aljašku, a pak
trajektem zpět, dvě jediné jistoty. To, co mne dělilo buď od
šílenství, anebo zahození auta z nejbližšího srázu do rokle,
bylo Verčino eLko. Pro mne magický červený reflexní obdélníček,
který si může dát v Kanadě na zadek auta každý začínající
řidič, který úspěšně napsal test a má vedle sebe osobu starší
25 let, která má řidičák. Díky tomu jsem nemusel absolvovat za
volantem všechny kilometry, ale jen jejich podstatnou část.
Verčino řízení občas trochu sice drhlo, ale zvládla všechno se
ctí a bez nehody. A to je nejpodstatnější.
Popis
samotné cesty a toho, co jsme viděli zvládla svědomitě napsat
během mého řízení, takže nebudu tahat z hlubin paměti něco,
co už existuje. Přečíst si to je možné TADY. Já přiložím MAPU a nějaké FOTKY (nemám čas ani na pořádné seřazení a popis fotek...).
Já
jsem si cestu osobně rozdělil na několik etap (Nejistý začátek, Žvot se Simonem, Cesta do divočiny a naštěstí zpět, Hledání
velryb, Sbohem stane!). V první části naší cesty šlo spíš o
to, abychom přišli na to, jak s naším minivanem efektivně
cestovat. Nikoho jsme k sobě nesehnali (zajížďka do Calgary ovoce
nepřinesla), tudíž jsme mohli vyhodit spolu se zadními sedačkami
i jednu prostřední. Líp by se nám spalo. Něco pořádného jsme
viděli až v kanadských Rocky Mountains. Hory tam mají hezké,
jenže se po nich nedá chodit tak dobře, jako po evropských, a
hlavně tam je spousta velkých a kýčovitých hotelů, což
znamená, že hory jsou plné „turistů“, kteří o nich nic
neví, a ani neví, jak se po nich mají pohybovat. Než jsme po pár
dnech dojeli na začátek Alaska Highway, měli jsme už celkem dobře
zažitou rutinu.
Nevydržela
nám dlouho, protože nám ji rozbil stopař, kterého jsme na Alaska
Highway nabrali. Jmenoval se Simon, původem byl z východu, ale
přesunul se před asi 15 lety do Banffu, kde pracoval. Jelikož na
něj ale 15 let neustálého paření bylo moc, rozhodl se, že se
vydá na Yukon, kde snad tolik zábavy nebude. Cestování s ním
nemohlo být snad lepší. Díky jeho bipolární osobnosti prý
baští léky, které z jeho původně silně agresivní povahy
udělaly veselého, přátelského a milého člověka. Podělil se s
námi o náklady na benzín a my měli možnost mluvit i s někým
jiným. Vydržel s námi na cestě až do Dawson City a za celou
cestu si ani jednou nepostěžoval. Náš společný denodenní
program spočíval obvykle v jídle, řízení, muzeu (nebo více
muzeí), fotografování a natáčení přídory a hledání vhodného
odpočívadla, kde bychom se ve stanu zadarmo vyspali. Kromě času,
který jsme strávili ve Whitehorse a Dawson City vypadala takhle
většina našich dnů po cestě směrem na Aljašku.
Když
jsme se se Simonem rozloučili, začala naše cesta do divočiny. My
jsme se ale naštěstí od Alexe Supertrampa (postava podle
skutečnosti z knihy a stejnojmenného filmu Into the Wild) v pořádku
vrátili. To, co nás čeká naznačil poslední úsek cesty Yukonem
a zároveň první úsek cesty Aljaškou (abych uvedl věci na pravou
míru – ona je taková většina Yukonu, ale Aljaška je prostě
mnohem romantičtější pojem :) ). Krásná panenská (dá se říci
i pustá) příroda okolo nezpevněné (udusaný štěrk a hlína)
Top of the World Highway by brala dech, pokud nemusíte sedět za
volantem a dávat pozor na každou vymletou díru v povrchu a prudkou
zatáčku. Na nejvyšších místech byl ještě sníh, který jsme
použili jako chladící médium do naší auto ledničky, v které
nám došel led. Sestup z vrcholků do údolí už tak zábavný
nebyl, ale celý úsek před tím patří do mého osobního top
five.
Zbytek
Alaska Highway, na kterou jsme se opět napojili (ve Whitehorse totiž
do Dawson Cityy odbočuje Klondike Highway) byl silně nudný. Skoro
rovná cesta, kolem které jsou jen lesy nebo louky, v kterých jsou
miliony komárů, kteří mají svoje nadživotní sochy na poslední
míli dálnice. Fairbanks, druhé nevýznamnější město
„kontinentální“ Aljašky bylo stejné nudné, jako cesta na
něj. Nekonečné cesty v lesích, kolem kterých jsou co pár
desítek metrů jen poštovní schránky, protože lidi tu bydlí
asociálně separovaní. Moc času jsme tam taky nestrávili a
vyrazili co nejdřív do národního parku Denali. Ten je kromě
toho, že v něm leží nejvyšší hora Severní Ameriky Mt.
McKinley, specifický tím, že jde o takřka nedotčenou divočinu.
V celém parku je jedna prašná cesta, která ho protíná, po které
jezdi skoro výlučně jen autobusy vozící návštěvníky.
Kempování v Severní Americe spočívá obvykle v tom, že rodina
nasedne do trucku a za něj připojí obytný přívěs, anebo si
rovnou koupí něco, co vypadá a je stejně velké jako autobus, ale
ve skutečnosti jde o dům s motorem na kolečkách a jede do kempu,
kde se připojí na vodovod a elektriku. Do Denali se dá takhle
dostat jen na prvních 14 mil, a pak je člověk odkázaný jen na
kolo, nohy, nebo autobus. Na místní podmínky zásadní nezvyk.
V
parku nejsou skoro žádné udržované cesty, když chce člověk
jít na trek, tak prostě jde, kam ho nálada zavede. To však
znamená, že v takovém terénu se nedá pohybovat stejně rychle a
bezproblémově, jak je Evropou odkojený horal zvyklý. Zjednodušeně
– představte si Boubínský prales, a jděte do něj na procházku.
Když se vymotáte z lesa, tak přijdete buď do porostu kosodřevin
(tady listnatých), anebo když máte štěstí, tak do vyschlého
řečiště, anebo mechotrávníku, v kterém se každý Váš krok
propadne o plus minus 20 centimetrů. Verča mi kvůli tomu nemohla
přijít na jméno, ale mně se tam strašně líbilo. Samozřejmě s
výjimkou komárů...
Jelikož
nám docházel čas (datum odjezdu našeho trajektu se blížilo),
neužili jsme si Denali ani zbytek Aljašky tak, jak bych si
představoval. Volba mezi „vidět všechno“ a „do detailu si to
užít“ padla na vidět všechno, a tak jsme museli spěchat zpátky
na Yukon a přes něj na jih do Skagway v pobřežní části
Aljašky, která je nazvaná Inside Passage.
Cesta
lodí byla přitažlivá zejména proto, protože jsme měli vlastní
postel, sprchu a já jsem nemusel 2 dny řídit víc než pár
desítek kilometrů v Juneau. Výhled z lodi na pobřeží a ostrovy
stál taky za to. Jenom velrybu jsme žádnou neviděli. To je asi
společně s bobrem jediný typický živočišný druh, kterého se
nám nepodařilo zahlédnout a vyfotit nebo natočit.
Poslední
etapa naší aljašské cesty spočívala v asi 1500 km cesty do
Vancouveru. První polovina cesty byla na oko silně nezajímavá, na
moji duši ještě ke všemu silně drásající. Po vylodění jsme
zastavili u knihovny, abychom se spojili se světem, a já jsem po
dlouhých letech od mé marocké cesty porušil základní pravidlo:
„Nedávat nic na střechu auta!“ Protože jsme celou dobu na lodi
vezli mokrý stan, chtěl jsem ho rozdělat a usušit, protože
zrovna nevoněl. A jelikož jsem nechtěl na parkovišti působit
jako mongolský kočovník, který si ho zabral pro sebe, dal jsem
spodní část stanu na střechu. A samozřejmě na ni zapomněl.
Uvědomil jsem si to poměrně brzy, asi 2 nebo 3 minuty po odjezdu
na parkovišti, a tak jsem auto hned obrátil, koukal po cesta všude
okolo a doufal, že stan spadl hned na parkovišti. Jenže když jsme
na něj přijeli (podotýkám že asi po cca 5 minutách po jeho
opuštění), část stanu na něm už nebyla. Vítr ji neměl kam
odfouknout, takže si ji asi někdo aktivní odnesl domů. Nechápu
to, ale stalo se. A tak mne doma čeká nákup nového stanu. Nový
jsme koupili o pár set kilometrů dál v Canadian Tire. Tuto
neradostnou epizodu měl vyvážit olympijský Whistler a okolní
hory. Jenže pokud se mi nelíbil způsob, jakým přistupují k
turistický k horám v Jasperu a Banffu, tak Whistler neměl šanci
na to, aby mne okouzlil. Hory okolo hezké, ale to jsou i na jiných
místech, kde nemusím potkávat namistrované náctileté
adolescenty (bikery, snowboardisty apod.), kteří se tváří a
chovají jako.... prostě nic pro mne.
A
tak naším příjezdem do Vancouveru skončila první část naší
cesty.
Žádné komentáře:
Okomentovat