Ač jsem se do
Severní Ameriky dostal letadlem a jde tudíž o metaforu, přítomnost houpačky
v názvu mnohé z posledních dní vystihuje. Pro Ty, co neznají můj
primární důvod cesty doplním, že jsem se do Kanady vydal za svojí milou
polovičkou. Není to důvod jediný (dále
např. zlepšení angličtiny, potvrzení toho, jak to vlastně se stereotypy o SA je
a možnost alespoň jedné schůzky s jedním profesorem z Toronta, na
jehož výzkumu chci postavit část disertace – původně zamýšlenou stáž mi bohužel
odmítl), ale je to důvod, který mne donutil zvednout zadek, koupit si letenky a
odletět.
Často se říká, že
nejhorší věcí na cestování je cestování. Já to vidím jinak, protože
cesta může být sice značný opruz, ale také na ni můžete začít ty nejlepší
zážitky z celého výletu (např. má třídenní cesta vlakem z Istanbulu
do Íránu).
A jak s tím
souvisí houpačka? Tak, že se houpe. Pokud bych chtěl v duchu svého
informatického vzdělání a matematického založení popsat svoji cestu funkcí,
jednoznačně bych si vybral sinusoidu se zkracující se periodou. Po celé 2 dny,
kdy jsem do Kanady cestoval, se se zrychlujícím tempem střídaly značně pozitivní
momenty s momenty negativními.
Hned začátek
cesty sliboval, že tu a tam půjde o opruz. Jelikož jsem trouba a u
letenky s Ryanair z Brna do Londýna jsem si nezaplatil 20 kg
zavazadlo ale jen 15 kg, měl jsem starosti s tím, abych se vešel do
limitu. Nakonec to znamenalo to, že jsem doma nechal nějaké oblečení a letěl
jsem v pohorkách, protože jak si na sebe navléci nejtěží věc v batohu
(stan) jsem nepřišel, tak jsem musel přejít na druhou nejtěží. Pohledy lidí, které
těkaly z mého obličeje na boty a zpátky v třiceti celsiovém Brně
stály za to.
Již na začátku
cesty řádně zpocený a tudíž dostávající se do nevábného stavu, jsem dorazil na
letiště, kde se odehrálo všechno plynule a bez problémů. První zhoupnutí na
sinusoidě jsem měl za sebou. Začátek druhého přišel v Londýně, kde bylo
asi o 20 stupňů méně než v Brně, a jak to v Londýně bývá, tu a tam spadla
nějaká ta kapka. Naštěstí Velká Británie, nebo alespoň Londýn, oplývá naprosto
skvělými, milými a ochotnými lidmi, kteří ještě ke všemu mluví krásnou zpěvavou
angličtinou s přízvukem, který bych nejraději poslouchal od rána do
večera.
Cesta šla zatím
podle plánu (letadlo do Londýna, autobus do Victorie, přespání v hostelu,
autobus do Gatwicku, letadlo do Calgary, autobus do Cranbrooku, Verča), jen ta
procházka po Londýně mohla být příjemnější. Zataženo totiž moc nevadí, jsem
otužilý. Vítr se snést takz dá, i když v ¾ kalhotech to není žádné extra
pohodlí (následek 15 kg limitu). Když se do toho ale přidá ještě déšť, máte z toho další
sinusoidu. V kapse jsem měl 50 liber, které bylo nutné utratit, protože do
Anglie se zase nějakou dobu nedostanu, čili proč je mít schované někde
v obálce v šufleti. Dvaceti jsem se zbavil lístkem na London Eye –
v podstatě velké ruské kolo, které stojí u Temže, pomalu krouží a je
z něj hezký výhled na centrum Londýna. Osmnáct liber padlo na večeři.
Prvně jsem si naivně myslel, že někde najdu hladové okno, kde mi prodají fish
and chips do novin, ale tato anglická věc je už nejspíš jen městskou legendou
(urban legend) a stereotypem. Čili jsem musel do restaurace, kde jsem si
k rybě s hranolkama objednal ještě London Pride, abych ochutnal
anglické pivo.
Spokojený a
najezený jsem se ve větrném mrholení přemístil o kilometr dál do hostelu, kde jsem
se těšil na sprchu a postel. Jenže moje postel byla namáčknutá
k radiátoru, čili v ní bylo vedro. Do sprchy jsem se sice dostal, ale
ačkoli v ní byl nápis „Warning, very hot water!“, tak ať jsem točil
kohoutkem na teplo vodu jak jsem točil, dostal jsem jen žalostný čůrek vlažné
vody. Čili jsem se s ní v duchu vojenského pravidla, co je mokré, to
je čisté polil (s tím průtokem to trvalo celkem dlouho) a šel spát. Vzhledem
k tomu, že jsem nechtěl skončit jako pečeně, tak jsem zvolil sobeckou
variantu. Radiátor jsem vypnul, ať si zbylých 14 lidí v 15 postelové
místnosti třeba zmrzne. Můj život je důležitější, než jejich pohodlí.
Budík před šestou ráno
mi start do nového dne s úsměvem neumožnil. Ksicht se mi o něco protáhl i
potom, co jediný neochotný Londýňan, na kterého jsem natrefil sdělil, že
snídaně se podává až od 7 hodin, a že mám smůlu (autbus mi jel právě v 7 a
já musel vypadnout nejpozději ve 45). Přitom snídani už pomalu chystal.
Stačilo, aby mi dal něco na cestu. Náladu mi zvedl autobusák, který mne
přívital úsměvem a dotazem: „Where are you going, mate?“ Obrat z negativní
amplitudy směrem k pozitivní dokonala anglická snídaně, kterou jsem si dal
v jedné kavárně na letišti. Pak už jsem jenom čtením zabil zbytek času do
odletu.
A pak se začal
pomalu ale jistě můj časový plán komplikovat. I když zatím nenápadně a nevinně.
Letadlo mělo 20 minut zpoždění, protože se protáhlo nakládání. 20 minut na 9
hodinách transatlantického (spíš severně ledového nad Islandem, Grónskem a
severem Kanady) letu je nic. Let byl opruz, protože 9 hodin člověk sedí, občas
koukne na film, co pouští na LCD obrazovkách a snaží se nějak přežít do další
svačiny nebo nabízeného pití, nebo cesty na záchod, při které si protáhne nohy.
Vedle mne seděl britský (pákistánský) pár, který nebyl moc komunikativní, čili
jsem čučel buď do časopisu, nebo když jsme byli dostatečně nízko a nebyla
oblačnost, tak z okýnka na zem.
Nakonec jsem se
Calgary dočkal, zatím nevědíc, že tímto teprvem oje cestovní peripetie ve
skutečnosti začínají. Člověk čeká, že v ekonomicky vyspělé zemi funguje
všechno efektivně. Odhadem čtyřiceti minutové fronty na pasové kontrole mne
nemile překvapily. V Londýně stačilo pas s čipem přiložit na scan,
kamera mi sejmula obličej, a byl jsem bez problémů vpuštěn. Tady skenování
prováděl člověk, který si s Vámi chtěl ještě ke všemu popovídat a potvrdit
Vám celní prohlášení. Říkám si jiný kraj, jiný mrav, jenže nejvíc na tenhle
stav nadávali kolem mne stojící Kanaďané.
Pan celník na mne
byl ale hodný, řekl mi, že jsem se rozhodl dobře, když budu místo půjčení auta
auto kupovat, a řekl mi, že si mám jít táhme do fronty na imigrační oddělení.
Tak jsem si tam stoupl, vidím před sebou asi 20 lidí, fronta byla dlouhá tak 15
metrů, neměl by to být probpém. Na to, abych se dostal do města a našel
autobusák mám pořád víc 3 hodiny. Jenže stojím ve frontě, a ona se nehýbe. A
jak to tak ve frontách bývá, lidi se nudí a tak se dávám do řeči
s chlapíkem, co stojí vedle mne. Je to Brit, ale má tu v Kanadě
manželku, a prý ho vždycky, když sem letí, „buzerují“. Ve frontě na imigračním
by člověk čekal různé Asiaty, Afričany, Jihoameričany, jednoduše lidi, kteří se
do Kanady snaží dostat kvůli podstatně lepšímu životu. Jenže kromě mne tam byla
většina anglicky mluvících lidí (Britů většinou). Přitom Kanada je součástí Commonwealthu
a měla by mít s Británií nadstandardní vztahy.
Nakonec jsem ve
frontě strávil asi 2 hodiny jenom proto, aby se mne chlapík zeptal, proč mám
pracovní víza, když jedu cestovat a kde budu všude cestovat. Většinu doby jen
koukal do počítače, něco ťukal do klávesnice (asi psal manželce mail nebo co) a
občas na mne koukl. To trvalo asi 15 minut, pak mi dal razítko a já mohl utéct.
Po pohledu na hodinky jsem místo spořádané chůze zvolil lehcé chaotický úprk,
našel si zavazadlo a vystřelil před budovu. Tam ještě větší zima než
v Londýně, jenže na převlíkání nemám čas. Ptám se, odkud jezdí autobus
300. Podle řádu mi má jet asi za 5 minut. Doběhnu na nástupiště, čekám, jezdí
autobusy, ale žádný nemá 300. Takhle čekám asi 20 minut. Autobus přijede, ale
střídají se řidiči, a tak čekám dalších 10 minut. Koukám na hodinky, a poprvé
lituju, že jsem nepočkal na toho Brita, protože pro něj má přijet manželka,
bydlí v Kimberley, což je asi 20 km od Cranbrooku (náhoda, protože jen tak
pro info, Cranbrook je asi 6 h autobusem z Calgary).
Dáva se se mnou
do řeči jeden chlapík z ostrahy letiště, který jede domů. Poprvé tak
slyším kanadské protahované eeeejj na koncích vět. Konečně se autobus rozjede,
přemýšlím, jestli to stihnu. Dá se se mnou do řeči jedna cestující a říká mi,
že mám asi smůlu. Ve městě bude provoz, a mám málo času. Teď se perioda
sinusoidy zkracuje zběsilým tempem, protože další člověk (kontrola řidiče od
dopravního podniku) mi říká, že to půjde. A že mi řidička řekne, kde mám
vystoupit, a co dělat dál. Když jedeme centrem, vzpomínám si na mapu, na které
jsem se díval, kde musím tak zhruba vystoupit a kam jít. Jenže paní mne říká,
že ještě ne. Tak jí věřím. Nakonec mne vyhodí na zastávce a říká, že si mám
počkat na autobus č. 10, že ten mne tam zaveze. A jak dlouho to trvá. Prý tak
15 minut cesta, a autobus jezdí každých 10 nebo 15 minut. Jenže já mám jen
minut 15...
Beru osud do
vlastních rukou a mávám na taxíky. Zastavují, ale když jim říkám, že potřebuju
na Greyhound coach station, všichni (tři) mi řikají, že sorry, že mne tam
nevezmou. By mne chtělo zajímat proč jako. Ale to se asi nikdy nedozvím. Za pár
minut přijíždí destíka, řidič říká, že se tam dostane tak za 10 až 15 minut,
no, já mám minut 10. Ale prý pak ještě musím tak 5 minut pěšky. Tak si už jen
rezignovaně stoupnu do autobusu, a vymýšlím různé nadávky, kterými zdejší
systém častuji. Úplný výsměch mé situaci je fakt, že na jedné zastávce čeká asi
5 minut, protože tam je moc brzo. Vší silou se klidním, abych se na něj neutrh,
aby už ***** jel. On ze to
nemůže, tak proč na něj být zlý. Konečně jedeme, a já už se připravuji na to,
že budu čekat 4 hodiny na další autobus, který ale nejede 6 hodin, ale asi 9,
protože objíždí vesnice. Navíc správně podle obchodních podmínek nemůžu využít
svůj lístek, a budu si muset za dalších 70 dolarů koupit nový.
Když mne řidič
vyhodí na zastávce, tak se na radu jedné paní nevzdávám, protože autobusy mají
prý pořád zpoždění. A tak s krosnou na zádech a malým batohem v ruce
sprintuju na autobusák. Vlítnu dovnitř, koukám, hned první fronta je pod
cedulí, kde je i Cranbrook, jenže nic se neděje. Ptám se jedné paní, na co
čeká. Má tam ale lístek na 6:45, já potřebuju v 6:15. Jestli už něco jelo
neví. Tak valím na informace, pán povídá, že další do Cranbrooku až
v 10:30, a že jestli tady není ten můj, tak už je pryč. Tak běžím zase
zpátky, zkouším dveře na nástupiště, ale jsou zamčené. Propadám pomalu
zoufalství a rezignaci, a tak jdu zpátky na informace, protože se ještě pořád
nechci vzdát. Pán mi opakuje to samé, není mi ani schopný říct, jestli ten
autobus odjel, nebo ne. Tak jdu zamračený zpátky k frontě, kde jsem nechal
batožinu. Beru si batohy, že se půjdu někam složit a litovat se, když
v tom se otevřou dveře z nástupiště, a jde sem nějaký plešatý
chlapík. Bere si od lidí lístky. Tak razím k němu a ptám se ho, kam jede.
Tak mi poslušně vyjmenuje všechny stanice, poslouchám a poslední je Cranbrook.
Tak se ho ptám, jestli nemá náhodou odjíždět v 6:15. On mi s omluvným
výrazem (asi mne špatně pochopil) říká, že má bohužel zpoždění, že mu je to
líto. Z mojí reakce byl trochu překvapený, protože jsem ho obdařil širokým
úsměvem, poplácáním po zádech a ujištěním, že jeho zpoždění mi zachránilo den.
Sedám do autobusu, a mám po x hodinách úlevnou radost. Sice mne čeká ještě 6
hodin v autobuse, 8 hodin jsem už nejedl, 6 hodin jsem se ničeho nenapil,
jsem zpocený, olepený, špinavý a smrdím, ale do Cranbrooku za Verčou nakonec
bez průtahů dorazím a budu se tam moc umýt, vyspat, a třeba i najíst.
Tož vítejte
v Kanadě.
1 komentář:
Díky za zprávy a popis cesty za krásami SA. Doufám, že takovou "houpačku" již neprožíváš a že jsou Tvé další krůčky v pohodě.....a hlavně v lineární funkci - nejlépe pozitivně konstantní..... Těším se na další literární psaní..... mamka
Okomentovat